2011. november 9., szerda

Vidéki élet, parasztházak és azok felújítása....1 rész



A festmény múlt századi, nagyanyai örökség,
nagyon illik ebbe a környzetbe.







Kedves látogatóim!

Abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy felkértek egy cikk megírására 
a Vidéki Élet című magazinban!

Örömmel fogadtam el a kérés teljesítését, melyet ahogyan az időm engedi 
folyamatosan itt az oldalamon meg is teszek.

 Aztán ha méltónak találják az írásomat, akkor leközlik.

Elöljáróban annyit, hogy mint városi ember, gyermekkoromban sokat nyaraltam vidéken,
úgy kisebb városokban, mit falun egyaránt.
Ma már nosztalgiával gondolok vissza a barátságos közvetlen emberekre, a csendes vidéki
környezetre, a jó levegőre, az állatokra, a kemencében sült kenyér illatára, a bödönből kivett
és sparhelten melegített zsírban tartósított lesütött húsra.
A házi szalonnára és a spájzban lógó kalbászokra és sonkákra
is szívesen gondolok!
Ugyanúgy a cseresznyefáról frissen leszedett gyümölcsre, a széna illatára, 
és a baromfiudvarban tartott népes állatseregre.
Akkoriban a jól végzett munka után jólesett az étel, a humor 
és a közös asztalnál eltöltött kellemes beszélgetések
és bölcsességek, történetek hallgatása.
A saját házi bor kóstolgatása és az attól átaludt nyugodalmas
éjszakák is pótolhatatlanok!
Ez a versike is híven tükrözi a vidéki élet mozzanatait!

Ma mindezek háttérbe szorultak, nincs időnk egymásra, minduntalan a pénzt hajszoljuk, de legbelül a szívünk mélyén, mégis vágyunk erre az életmódra!
Nagyon hiányzik az életünkből a környezetünk és az állatvilág védelme,
és a helyes emberi magatartás,
melyről ez az alkotásom fejezi ki a legjobban a meglátásomat!

Valahogyan megragadtak bennem ezek a szép emlékek és mindig is vágytam arra,
 hogy a mai mesterségesen létrehozott,
 szinte ránk "kényszerített " életmódból a természetes, 
mozgásban és tevékenységben nem szűkölködő,
 de szerintem egészségesebb és emberibb élet irányába kimozduljak!


Írtam is már itt a blogomban erről a nosztalgikus gondolataimról.

Így történt az, hogy én is vettem egy felújítandó parasztházat, melyet szerettem volna a saját fantáziám szerint megtervezni, és felújítani!
Így valósult meg!



Ma már mindezen túl vagyok és rengeteg tapasztalatot gyűjtöttem 
a saját kezűleg végzett felújításom során.
Azt azonban elöljáróban elmondanám, hogy igyekeztem főleg a nyílászárók terén valami új, általam elképzelt fantáziavilágot is létrehozni.




Nos ez valószínűleg nem mindenkinek tetszik, mert sokan az egyszerűséget kedvelik 
és a teljesen korhű ábrázolást! 
És van is igazuk ebben, de nekem eddig nem volt lehetőségem a
saját fantáziám megvalósítására, csak ezen a nevezett parasztházon.




A terveim teljesen egyediek, nem másolok senkit és aki egyszerűbbre vágyik, csináltasson olyant!
Azonban megjegyezném, hogy a módosabb parasztok, igenis adtak a házuk kinézetére
 és az igényes asztalosmunkára is!



Cikkemben fogok írni a felújítás során szerzett tapasztalataimról, 
a nyílászárókról és a vidéki környezet
általam elképzelt helyes kialakításáról is!

http://paraszthaz.hupont.hu/


Folytatása következik....

4 megjegyzés:

Csillagos írta...

Kedves Péter, szerintem nagyon szép a házad. Mi is az egyszerű, falusi stílust kedveljük és igyekszünk megvalósítani parókiánkon.
Jót mosolyogtam a lesütött húson és a sparlehden, mert ez nekem is kedves emlék...

Babi néni írta...

Nagyon szép lett a házad. A sparherd (takaréktűzhely, német szó) nagyon tetszik, igazi, régi darab vagy a praktikeres változat, amivel én is szemezek mostanában? És a mosogató? Az tuti régi, ugye? Ilyen volt nagymamámék duna-kanyarbeli házában, meg anyósoméknál most is. Nem olyan, mint a mai mosogatómedencék, amik tíz év múlva úgy néznek ki, hogy utálat rájuk pillantani is.

Mint háziasszony, persze a konyhád nyűgözött le. :o) De az ablak áttört mintája is nagyon szép, meg az ajtó feletti minta.

Szerintem fura gondolat a faragást túlzásnak ítélni, Nürnbergben van egy klassz múzeum, ahova teljes parasztházak belterét is átszállították és engem lenyűgöz az a kreativitás, amivel a német asztalosok díszítették az egyszerű, hétköznapi tárgyakat (zsalu, asztal, lóca, láda). Még nem láttam olyat, hogy túl sok faragás. :o)

Vállalkozásom megszűnt írta...

Kedves Altair!

Jól írtad, Sparherd, azaz takarékos tűzhely, de sajnos nem ez volt az én tapasztalatom, ezért megváltam tőle és majd egy takaréktűzhelyet fogok saját kezűleg építeni. A mosogató régi darab, de még alá fogok hasonló dió szekrényt készíteni, mint ami a képen is látható.Ismerem a német munkákat valóban nagyon esztétikusak!

ezkriszti írta...

Az ablak gyönyörű!! Szép lett a ház, nagyon nagy munka, végig olvasom mégegyszer, de az ablak gyönyörű!! Jó annak aki ilyen szépet tud csinálni.