2011. november 11., péntek

Vidéki élet, parasztházak és azok felújítása..3.rész

Most rátérnék a fő profilomra a parasztházak, rusztikus házak,
 műemlékházak nyílászáróira.



Először az ablakokról írnám meg a tapasztalataimat.



Többféle változatban és különböző méretekben készültek ezek a nyílászárók.
A méretskála elég széles, általában az utcafrontra helyezett ablakok igényesebb kivitelűek voltak,
többnyire felül bukó, alul kétfelé nyíló változatban.


A vasalatok díszesek, főleg a zárszerkezetük különösen szép volt.
 A fogantyú rudazata többnyire rézből készült.
Külső és belső szárnyas kivitelben készültek és mindegyikben csak szimpla üveg volt.
Sokan érdeklődnek az ilyen ablakok iránt, de ezek árai jóval magasabbak a ma gyártott hőszigetelt
ablakokétól, ugyanis itt szélesebb a tok és mondhatnám, hogy szinte két ablakot kell elkészíteni.
Voltak olyan megoldások is, hogy a külső ablakszárnyak a falsíkra nyíltak,
 de többnyire a befelé nyíló megoldás volt elterjedve.
A takarólécek díszesek, fantáziadúsak, kézi faragással készültek.
Ma az árak miatt elterjedtebb a hőszigetelt üveggel készült változat, melyből két variáns létezik,
az egyikben kétrétegű hőszigetelt üveg, míg a másikban háromrétegű 
argongázzal töltött hőszigetelt üveg van.
Ha valaki csak hétvégi háznak szeretné használni az ingatlant, akkor elég a kétrétegű üvegezés, de ha állandóan lakni szeretnék, akkor mindenképpen az utóbbit ajánlanám!

Nos a ház belső udvarában elhelyezett ablakok általában kétszárnyasak voltak.

Most rátérnék az ajtókra, mert itt is több variáció lehetséges.



Leggyakrabban a teljes falszélességet burkolták és kívül két, illetve egyszárnyas tömör ajtószárnyak, míg belül egyszárnyas felül üvegezett szárnyak voltak.



A beltéri ajtók felül osztott üvegezett, alul tömör fabetétesek általában.
Számomra nem okoz gondot az egyszerű változatok elkészítése sem, 
de én szeretem belevinni a fantáziámat,



ami által különleges és egyedi lesz minden nyílászáró.
Ha kismértékben is, de szeretem megcsillogtatni fafaragói "tudományomat" is.




Árnyékolás kérdésében régebben nem volt jellemző a zsalu alkalmazása, ez csak nálam vetődött fel,
hogy talán jól mutatna ezeken az ablakokon, mondjuk egy szívmintás,



vagy tulipános zsalugáter.



Viszont az ablakok és ajtók külső díszrámái nagyon változatosak voltak, az egészen egyszerűtől,
az igen dúsan faragottig.
Ha valakinek kedve szottyanna hasonló nyílászárókhoz
bővebb info az alábbi linken

http://paraszthaz.hupont.hu/




Kapcsolat:  manager1222@freemail.hu

5 megjegyzés:

Atkáriné Terike írta...

Kedves Péterbácsi! Ámulattal nézem ezeket a csodákat! Gyönyörű alkotások!
Én még nem láttam ilyen szépen elkészített nyílászárókat.
És ezeket mind Te készítetted?
Kiváló munka, gratulálok!

Vállalkozásom megszűnt írta...

Terike! Akárcsak a Te gyönyörű kenyereid, én is el voltam ájulva tőlük!

szeterka írta...

Hogy imádnék benne lakni !!!

baglyosevi írta...

Csuda szépek!!! Mindig ilyenekről álmodoztam! :)

Tamás írta...

Tisztelt Péter bácsi!
Mindig nagy örömmel nézegetem a hagyományos értékeket képviselő alkotásokat. Az Ön által készített műremekekkel is ugyanez a helyzet. Egyszerűen gyönyőrűek! Gratulálok a munkáihoz! Ha tehetném, az én házamat is ilyen ablaktáblákkal díszíteném. De addig is, marad a csodálat és a nagyrabecsülés.